Sidan publicerades senast 2018-04-18
« Tillbaka


Kim Samuelsson, Hogia HR Products AB
Spara/dela med dig:
Startsidan »   ARTIKLAR »   ARTIKLAR »   Artiklar 2018 »   1 juli ska fler branscher använda personalliggare i sin verksamhet »   

1 juli ska fler branscher använda personalliggare i sin verksamhet

Det är företag med verksamhet inom fordonsservice, kropps- och skönhetsvård samt grossistverksamhet med livsmedel och tobak som får krav på att föra personalliggare enligt förslaget. För dessa branscher är det helt nytt men många har redan en digital lösning på plats.

Sedan länge finns krav på att föra in anställdas närvaro i en personalliggare i restaurang-, frisör-, tvätteri- och byggbranschen. För att bland annat motverka svartarbete har regeringen föreslagit att utvidga krav på personalliggare till ytterligare tre branscher. För bilverkstäder, skönhetssalonger och livsmedelsgrossister blir det alltså nya regler att sätta sig in i och börja registrera medarbetares närvaro, antingen i pappersform eller i ett digitalt system, från den 1 juli 2018.

Det blir dyrt att sakna uppdaterad personalliggare

Personalliggaren är till för Skatteverket som besöker företag i de här branscherna för att kontrollera om alla närvarande medarbetare i verksamhetens lokaler är registrerade. Om personalliggare saknas när Skatteverket hälsar på tar de ut en kontrollavgift på 12 500 kronor, och om den saknas även vid nästa besök är avgiften ytterligare 25 000 kronor. Dessutom är avgiften 2 500 kr för varje verksam person som inte är registrerad i personalliggaren vid Skatteverkets besök.

I vår tidigare artikel kan du läsa mer om vad som ingår i kravet på personalliggare för de nya branscherna. Eller läsa hela promemorian från Skatteverket.

Digital personalliggare förenklar för alla

Manuellt system med den fysiska "gröna boken" som personalliggare är snart ett minne blott, eftersom det finns många digitala lösningar som dessutom är integrerade med digital stämpelklocka. Digitala och molnbaserade lösningar förenklar för alla; arbetsgivare, medarbetare och Skatteverket. Medarbetaren stämplar in och ut via sin mobil och samtidigt registreras närvaro i personalliggaren. Det innebär att rapporten redan är klar, med realtidsuppgifter, att visa upp för Skatteverket när de kommer på besök.

Det går dessutom att få en helhetslösning med digital stämpelklocka via app, inklusive personalliggare, för att registrera tid och avvikelser vars data sedan automatiskt förs över till lönesystemet. Uppgifterna kan chefen attestera via sin mobil, och slutligen skapas digital lönespecifikation och kontrolluppgift som medarbetaren kan se i sin mobil.

Det här innebär att hela flödet är digitalt och flera funktioner automatiserade vilket sparar mycket tid för administratören, men främst ger det medarbetare och chefer smidig tillgång till de funktioner och uppgifter som är relevanta för dem.


FÅ ALLA NYHETER DIREKT I DIN MEJL


ARTIKLAR  
  Artiklar 2018  
Artiklar 2017  
Artiklar 2016  
Artiklar 2015  
Artiklar 2014  
Artiklar 2013  
Artiklar 2012  
Copyright © 1999-2018 Hogia  






Tipsa en vän