Sidan publicerades senast 2019-05-24
Tillbaka



Erik Douglasson

HR-expert, Hogia 

Spara/dela med dig:
Startsidan    ARTIKLAR    ARTIKLAR    Artiklar 2019    Tar du ledigt p din semester?    

Tar du ledigt p din semester?

Känner du någon som lägger möten på lunchraster, skippar lunchen helt, använder vägen till och från jobbet som ett tillfälle att ta jobbsamtal eller till och med smyger in lite arbete under barnens fritidsaktiviteter? Den personen kommer kanske även att ha svårt att släppa sitt arbete under sin semester. Forskning visar att det tar minst några dagar för kroppen att varva ner och ju mer stress du bär på desto längre tid kan det ta. Hogias HR-expert, Erik Douglasson, ger dig tips på hur du kan varva ner inför och på din semester.

Till en viss gräns kan stress vara bra och höja prestationen men långvarig stress kan bland annat öka risken för sjukdomar, orsaka sömnsvårigheter och matsmältningsbesvär. Men att vara stressad över och i sin arbetssituation är faktiskt en arbetsmiljöfråga tydligt reglerat i lag och föreskrifter och det är arbetsgivarens ansvar att se till att de anställdas arbetsbelastning är rimlig. Men självklart har man ett eget ansvar.

Forskning på området stress visar att vi till slut gör ett sämre jobb när vi inte kopplar av från jobbet under ledighet. För att kroppen och hjärnan ska klara av att utsättas för stress behövs återhämtning med jämna mellanrum. Att ta sig tid för avslappning, meditation, fysisk träning eller andra aktiviteter som gör en glad har visat sig ha en positiv effekt på långvariga stressymptom. Men ibland måste man aktivt avsätta den tid som behövs så att man inte känner sig stressad över att man ska hinna slappna av.

Om du vill njuta av din semester och inte känna dig stressad så kan det vara bra att försöka varva ner redan innan semestern. Då slipper du använda din lediga tid till att bara gå ner i varv. Boka in färre möten eller säg nej till möten innan semestern och planera in dem till hösten istället. Du kan också blocka tid i din kalender för återhämtning, egentid, eller helt enkelt för att utföra en arbetsuppgift som du behöver koncentrera dig mer på. Många blockar också lunchen i kalendern så att det inte ska dyka upp ett plötsligt lunchmöte som de inte kan tacka nej till. Lunchen är oftast obetald och till för att du faktiskt ska få en stund för dina egna tankar och avkoppling i arbetsdagen.

Att kolla sin jobbmail under ledigheten kan verka harmlöst men med tiden kan behovet av att ständigt hålla sig uppdaterad och att inte vilja tappa kontrollen bli övermäktigt. Grundtanken med ledighet är att ladda upp batterierna. Utvilade personer är ofta mer produktiva, de orkar mer och har bättre koncentrationsförmåga.

-När du arbetar kan det vara bra att du, dina kollegor och din chef kommer överens om när det är ok att bli kontaktade, då skapar ni inte förväntningar på att man ska svara på mail eller telefonsamtal som berör arbetet utanför er arbetstid. Och när du ska vara ledig är det bra att ställa mailen på Autosvar och hänvisa din arbetsmobil, då är det ingen som förväntar sig att du ska svara förrän du är tillbaka på din arbetsplats igen. Kan du lägga bort mobil och dator under semestern så gör det. Att ständigt vara uppkopplad är väldigt uttröttande för både kroppen och hjärnan.

Maj och juni är de månader vi svenskar stressar som mest och många har svårt att sova då man tänker på jobbet när man går och lägger sig. Det är många arbetsuppgifter som måste hinnas klart innan semestern och samtidigt ska man hinna med skolavslutningar och andra sammankomster med vänner och familj.

Om du har för mycket att göra och känner att tiden inte räcker till, be din chef om en prioriteringsordning. Säkerställ också att du utför dina arbetsuppgifter på rätt sätt och att du har tid för återhämtning. Det är viktigt att våga berätta om att man känner sig stressad. Stress är en organisatorisk arbetsmiljöfråga och ska inte bara tacklas som ett individproblem. Om du känner att du inte kan prata med din chef så kan du prata med ditt arbetsmiljöombud.

Till sist,

Ta tre djupa andetag och fundera på, vad är det värsta som kan hända? Ofta förstorar vi upp vår egen arbetssituation och vikten av det vi utför, då kan det vara vettigt att få lite distans till jobbet. Tänk på att du arbetar för din egen och ingen annans skull.

F ALLA NYHETER DIREKT I DIN MEJL


ARTIKLAR  
  Artiklar 2019  
Artiklar 2018  
Artiklar 2017  
Artiklar 2016  
Artiklar 2015  
Artiklar 2014  
Artiklar 2013  
Artiklar 2012  
Copyright 1999-2019 Hogia






Tipsa en vn