Sidan publicerades senast 2016-10-03
« Tillbaka
Spara/dela med dig:
Startsidan »   ARTIKLAR »   ARTIKLAR »   Artiklar 2016 »   Spännande samverkan med Skatteverket »   

Spännande samverkan med Skatteverket

Tillsammans utvecklar vi framtidens digitala tjänster


För ett par år sedan skulle allt effektiviseras, det var processer och kvalitetssäkring som gällde i alla led. Nu är året 2016 och ALLA talar om automation och digitalisering, men vad innebär det egentligen? Personligen tycker jag att det har olika betydelse beroende på i vilket sammanhang begreppen används. Vad betyder det för dig, för er organisation, hur tänker ni arbeta med automation och digitalisering och hur möter ni den nya generationen och deras behov?

Inom HR-området handlar automation just nu om att minska manuell hantering, dubbelregistrering av olika slag, förenklade arbetsflöden för att i framtiden till sist göra de sysslor där det går helt självspelande. När utvecklingen går framåt kommer dessa ord succesivt att få en förändrad innebörd och vi kommer bekanta oss med ord som Artificiell intelligens (AI) och Robotic process automation (RPA).

År 2016 kan vi konstatera att vi har otroligt fina tekniska förutsättningar för att automatisera betydligt mycket mer än vi gjort. Några av anledningarna till att vi inte kommit längre är att "vi" som användare och organisationer inte varit eller är redo. Men något som varit helt avgörande är att lagstiftare, myndigheter och branschorganisationer inte har varit redo att genomföra de stora förändringar som krävs för att kunna digitalisera och automatisera ytterligare.

Vi bjöd in några av de absolut viktigaste personerna på Skatteverket till oss på Hogia i Stenungsund för att diskutera framtidens digitala tjänster. Vi vill vara med och påverka och det var ett mycket positivt möte. Vi fick värdefull information om hur man tänker kring detta viktiga arbete. Vi förmedlade vår syn på de saker som vi anser viktiga att förändra. Vi var rörande överens och dialogen lever vidare. Tillsammans kan vi hjälpa Sveriges företag att utvecklas och sköta sin administration på ett meningsfullt och enkelt sätt.

Viktoria Josefsson driver Skatteverkets arbete kring digitaliserade informationskedjor. Nu slutförs en förstudie som ska resultera i en plan framåt. - Genom s k öppna API:er* vill vi bidra till att utveckla smarta, digitala tjänster som underlättar för våra företagare. Integration mellan system sätter fart på en tjänsteutveckling som kan förenkla och skapa ett större värde för kunden, säger Viktoria Josefsson. 

Det är inte bara Skatteverket som med hög prioritet bedriver denna typ av arbete. Flera andra  myndigheter och verk är med på tåget, vilket är otroligt glädjande!

Den satsning, de vägval och det arbete vi gjort i vår molnplattform under senare år har lett till att vi framåt har ett helt unikt läge både tekniskt och marknadsmässigt. Bredden i vår kunskap, vårt tjänsteutbud och vår långsiktighet tillsammans med utvecklingen av digitalisering och automation skapar oerhört spännande möjligheter. Vi vill hitta de absolut  bästa lösningarna för våra kunder och med allt som händer nu kan man inte vara annat än mycket entusiastisk!

Häng med och lär dig mer om allt som händer inom detta område på hrinfo.se  

Källa:  http://www.skatteverket.se/omoss/omskatteverket/utvecklingavdigitalatjanster


*Vad är API? Förkortningen API står för Application Programming Interface. Ett API används för att på ett ordnat sätt att hämta och lämna data mellan olika system.

Lina Stenback
Bolagschef
Hogia HR Products

FÅ ALLA NYHETER DIREKT I DIN MEJL


ARTIKLAR  
Artiklar 2019  
Artiklar 2018  
Artiklar 2017  
  Artiklar 2016  
Artiklar 2015  
Artiklar 2014  
Artiklar 2013  
Artiklar 2012  
Copyright © 1999-2019 Hogia  






Tipsa en vän