Sidan publicerades senast 2012-11-14
Tillbaka
Spara/dela med dig:
Startsidan    ARTIKLAR    ARTIKLAR    Artiklar 2012    Hj taket och bli ett effektivare team    

Hj taket och bli ett effektivare team

Forskning visar att majoriteten av alla arbetsgrupper har en stor inneboende potential. Effektiviteten kan höjas från 38 % till 76 %. Och det innebär inte att ni springer snabbare utan att ni gör rätt saker på bästa möjliga sätt. Att den största delen av energin läggs på att bidra till att nå gruppens gemensamma mål. Glädjande nog visar samma studie att arbetsglädjen också ökar i takt med effektiviteten. Vem vill inte arbeta i en sådan grupp? Och då är frågan vad som krävs?

Susan Wheelan, en amerikansk psykologiprofessor som har forskat om gruppers utveckling under mer än trettio år, menar att tydliga mål är nyckeln till det ultimata samarbetet. Medan Philip Runsten, en svensk managementkonsult och forskare på Handelshögskolan, säger att tydliga mål gör grupper mindre effektiva. Två diametralt olika slutsatser som säkert passar bra för olika grupper vid skilda tillfällen.

En sak är dock alla forskare och manangementkonsulter rörande överens om och det är vikten av öppenhet. Att man vågar och får uttrycka sin sanna åsikt. Först då är det möjligt att bli ett effektivt team som presterar optimalt.

Utan öppenhet går det inte att samspela med andra. Man hittar inga vägar framåt eftersom man inte diskuterar det man borde sätta ord på. Istället säger man en sak, och menar en annan. Spelar politiska spel och försöker manipulera andra med hjälp av skuld, makt, dramer och kontroll.

I min bok SJÄLVKLAR beskriver jag olika spel som vi alla spelar och hur du kan sluta upp med dessa för att istället visa upp vem du är på riktigt. Att känna dig själv är en förutsättning. Nästa steg är att ta dig själv på allvar genom att lyssna på dig själv. Och till sist också våga framföra det du vill säga. Lika viktigt är det att sedan också kunna lyssna på andra. Höra vad de har att säga för att sedan tillsammans hitta en lösning som passar er alla. Kunna mötas och nötas i oenigheten med respekt. Prata med varandra utan att det handlar om att få rätt. Söka efter ett samspel som passar alla parter.

Jag tror att i princip alla längtar efter ett sådant arbetsklimat. Att bli sedd, respekterad, accepterad och till och med uppskattad för den man är. Ändå verkar denna öppenhet vara svår att få till. Under alla år som jag har arbetat som terapeut har jag förstått att den egentliga anledningen bakom tystnaden är rädsla. Man vågar inte framföra sin åsikt för att man inte tror att man duger. Och för att passa in så tystnar man. Känner in omgivningen och funderar mest på vad andra tycker och tänker om en själv och det som man har att säga.

Du kanske tror att du är den ende som funderar på hur andra uppfattar dig. Men så är det absolut inte. De flesta kämpar hårt för att upprätthålla en fasad och passa in. Allt för att duga. Allt för att få vara med. Och de som utåt sett verkar mest självsäkra och kaxiga är de som är mest rädda. Som inte vågar ha fel, misslyckas eller blotta den egna sårbarheten.

De få modiga som vågar uttrycka sin åsikt eller föra gruppens talan känner sig oftast ensamma och helt utan stöd när de gör sin röst hörd. De har varit ivrigt påhejade och uppbackade innan mötet, men när de väl kommer till kritan tystnar alla, tittar bort eller i värsta fall säger någon: ”Så farligt är det väl inte…”

Och inte allt för sällan blir den som vågat sätta ord på det som många bara tänker utpekad som syndabock, och kanske till och med utstött ur gruppen. Personen anses bråkig eller besvärlig. En som man måste bli av med för att allt ska bli lugnt och fridfullt igen. Men även om man lyckas få bort ”den besvärlige” har man inte hittat någon lösning på det egentliga problemet. Och samarbetsklimatet är allt annat än bra. Det kan verka lugnt, men under ytan är det hela havet stormar.

Vad som händer i en grupp är allas ansvar. En grupp är ett system. Alla bidrar till och påverkas av allt som sker i arbetsgruppen. Det går alltså inte att vända sig bort, skaka på huvudet och tycka att en eller flera kollegor är jobbiga eller bråkiga. Om du ofta är tyst. Inte är medveten om vad du egentligen känner och tycker så kan det faktiskt vara dina känslor och dina tankar som den högljudde förmedlar. Så när något blir tokigt är det bättre att leta efter lösningar än att göra felsökningar och hitta syndabockar.

Och för att skapa den öppenhet som krävs måste alla hjälpa till. Du behöver inte alltid stå på barrikaderna. Men att ge stöd till den som vågar är din skyldighet. Så var öppen när någon framför en åsikt. Var inte tyst. Titta inte bort. Utan bekräfta den du lyssnar på. Se intresserad ut. Skriv ner stödord så att du kommer ihåg vad som sägs. Ställ nyfikna frågor. Och försök förstå. Till och med när du inte håller med. Och när den som har pratat är klar kan du summera vad du hört och stämma av att du har uppfattat allt korrekt. När lyssnade du så senast?

Låt alltid den som har ordet få tala till punkt. Avbryt inte varandra. Som hjälp kan ni använda er av en ”talking stick”, en pinne eller ett annat föremål som vandrar runt i rummet från person till person. Den som har pinnen har ordet och får prata till dess att han eller hon skickar den vidare. På så sätt får man tala till punkt. Utan rädsla för att bli avbruten. Och alla andra kan fokusera på att lyssna istället för att slipa de egna argumenten. Givetvis ska alla komma till tals, även dem som har för vana att vara tysta. Så du som leder mötet ansvarar för att se till att en person inte tar all plats och att andra vågar kliva fram.

Lyssnandets konst är viktig, men givetvis har det också betydelse hur du framför din åsikt. Och i nästa nyhetsbrev får du tips och råd på hur du kan uttrycka dig på bästa möjliga sätt.


Madeleine Åsbrink är författare till tre böcker och har lång erfarenhet både från näringslivet som affärsutvecklare, produktchef och projektledare och som egen företagare inom personlig utveckling där hon arbetar med att utveckla individer, grupper och företag. Som föreläsare är hon mycket engagerande och en medryckande inspiratör.  

F ALLA NYHETER DIREKT I DIN MEJL


ARTIKLAR  
Artiklar 2019  
Artiklar 2018  
Artiklar 2017  
Artiklar 2016  
Artiklar 2015  
Artiklar 2014  
Artiklar 2013  
  Artiklar 2012  
Copyright 1999-2019 Hogia






Tipsa en vn