Sidan publicerades senast 2015-01-08
« Tillbaka
Spara/dela med dig:
Startsidan »   ARTIKLAR »   ARTIKLAR »   Artiklar 2015 »   Employee advocacy: nytt framgångskoncept? »   

Employee advocacy: nytt framgångskoncept?

Employee advocacy handlar om att låta medarbetare sprida arbetsgivarens kommersiella budskap via sina personliga nätverk. Det ger åtta gånger högre trovärdighet än om det kommer från företagets egna kanaler.

I takt med att vi som konsumenter litar allt mindre på traditionell reklam, blir det allt viktigare att få omvärlden att prata väl om oss: att folk berättar för sina vänner om vårt varumärke, vilka fantastiska produkter och tjänster vi erbjuder, samt vilken bra arbetsgivare vi är. Vi ska sträva efter att få kunderna att rekommendera oss, men än viktigare är att få personalen att bli ambassadörer för varumärket. Enligt studier i USA sägs det att trovärdigheten är åtta gånger högre om en anställd sprider ett budskap än om företaget gör det via sina egna officiella kanaler.

Paketering och kvalitetssäkring av information

Den stora trenden i USA heter således Employee Advocacy och innebär att bolag paketerar och kvalitetssäkrar information om företaget, som medarbetarna sedan delar i sina egna sociala nätverk. Det handlar om att knyta till sig ambassadörer, som blir en del i företagets hela maskineri att kommunicera, bygga trovärdighet och uppfylla affärsmål. Just affärsmålen bör prioriteras kopplat till jobb med sociala medier, arbetet måste ge konkreta resultat.

Medarbetare premieras

I ett employee advocacy-program engageras personalen för att både skapa och sprida budskap, men inte hur som helst. Medarbetarna kopplas till olika affärsmål beroende på vad de jobbar med, vilken kompetens de har och vilka nätverk de sitter på. Varje individ bedöms efter resultat samt engagemang i sitt nätverk och blir premierad utifrån personliga intressen och motivationsfaktorer. Enligt företag som jobbar aktivt med employee advocacy-program, handlar det relativt sällan om ekonomisk ersättning, utan snarare om utbildningar, biobiljetter, en certifiering, en badge att sätta i sin e-postsignatur eller liknande. Kopplingen till mål innebär att individen tänker efter i vilken kanal budskapet bör publiceras/delas och när delandet kommer att få största möjliga effekt. Det blir en slags tävling (så kallad Gamification som vi tar upp i kommande nummer av HRinfo), där anställda följer sin framgång online via ett internt verktyg. Här ser de hur de ligger till jämfört med sina kollegor. Enligt mätningar är effekterna stora om det görs rätt: högre motivation, bättre samarbete internt, högre lojalitet och en benägenhet att stanna längre på sin anställning. Det är också ett sätt för chefer att uppmärksamma individer på ett nytt sätt.

Den stora utmaningen

Den stora utmaningen är att få med sig ledningen. Det måste investeras både tid och pengar – och det är viktigt att de anställda får möjlighet att göra detta på ordinarie arbetstid. Självklart är det en risk för bolagen att släppa kontrollen, men samtidigt ett måste. Det är en övermäktig uppgift för kommunikations-/marknadsavdelningen att sköta all den aktivitet som sker online på egen hand. För att inse potentialen i ett effektivt employee advocacy-program, är det bara att jämföra storleken på nätverk. Jämför bolagets nätverk i egna kanaler jämfört med det totala nätverk man når via medarbetarnas personliga nätverk – där de äger relationen och där trovärdigheten därför är åtta gånger högre.

Våga släpp kontrollen, bjud in de anställda och bygg framtidens framgångsrecept under kontrollerade former!

Christian Bergenstråhle
Social media-strateg
Savetime Sweden AB

FÅ ALLA NYHETER DIREKT I DIN MEJL


ARTIKLAR  
Artiklar 2019  
Artiklar 2018  
Artiklar 2017  
Artiklar 2016  
  Artiklar 2015  
Artiklar 2014  
Artiklar 2013  
Artiklar 2012  
Copyright © 1999-2019 Hogia  






Tipsa en vän