Sidan publicerades senast 2012-12-18
« Tillbaka
Spara/dela med dig:
Startsidan »   ARTIKLAR »   ARTIKLAR »   Artiklar 2012 »   Bli framgångsrik i din kommunikation »   

Bli framgångsrik i din kommunikation

Det är stor skillnad mellan att säga: ”Jag skulle uppskatta att du kommer i tid till våra möten.” och ”Att du aldrig kan komma i tid!” Det första exemplet är en önskan och ett behov, medan det andra är en anklagelse. Ingen vill bli anklagad eller kritiserad.

Det är aldrig fel på dina känslor och behov eller dina tankar och åsikter. Så det är alltid fritt fram att uttrycka dig med jag-budskap. Att säga ”jag vill…”, ”jag behöver…”, ”jag tycker…”, ”jag känner…” och så vidare. Det är vad jag brukar kalla att uttrycka sig från sin egen spelhalva. Men det är absolut tabu att vara inne på en annan människas spelhalva och säga ”du borde…”, ”hur kan du…”, ”att du alltid ska…”, ”att du aldrig kan…”. Eller komma med omdömen, värderingar, tyckande och kritik på hur någon annan är utan att dela med dig av egna känslor, behov och önskningar.

Håll dig på din spelhalva

Om du till exempel sitter och arbetar koncentrerat och så kommer en kollega och vill ha hjälp. Om du är stressad och har en deadline är det lätt att bli frustrerad och kanske snäsa av arbetskamraten med: ”Ser du inte att du stör!” Med en sådan kommentar är du inne på den andres spelhalva. För det enda du gör är att kommentera vad den andre gör. Bättre är att hålla dig på din spelhalva oavsett vad andra gör och säger. Säg i stället: ”Jag är upptagen och tidspressad just nu. Skulle du vilja komma tillbaka imorgon eller be någon annan om hjälp?”

Det finns alltid en risk att det som du säger, i detta exempel ditt nej, inte accepteras. Utan kollegan vill få dig att göra som den vill, och använder alla möjliga medel för att lyckas. Och för dig gäller det att inte tillåta dig att bli manipulerad utan att vara stark nog att stå fast vid vad du vill ha sagt och uttrycka det på ett bra sätt oavsett vad den andre gör eller säger.

Neutral mark

Du kan tänka dig att det finns en neutral zon mellan era båda spelhalvor där du kan parkera budskap som inte tas emot av mottagaren. Om du inte blir hörd eller om det som du vill säga inte accepteras kan du bara låta det ligga kvar på neutral mark. Du måste inte övertyga någon, få rätt, bli hörd eller respekterad för att det som du har sagt ska gälla. Den bekräftelsen kan du ge till dig själv. Att gå in i maktkamp där en ska få rätt är resursslöseri. Konstatera i stället att ni är oeniga och se om ni kan hitta en annan framkomlig väg.

När vi slutar tala utifrån den egna spelhalvan försvinner frivilligheten och skulden, kraven och rädslorna tar över. Då spelar vi spel med varandra. Och då är man mer fokuserad på att få andra att göra som man själv vill än att samspela på ett schyst sätt. Ingen vill bli manipulerad till att göra något. Det kommer du bara att få äta upp vid ett senare tillfälle.
Att du känner dig själv och har en någorlunda korrekt självbild är en förutsättning för att du ska lyckas nå fram till andra. Annars finns det risk att du sänder flera budskap på en gång eller att du inte säger det som du egentligen vill ha sagt eftersom du inte riktigt själv vet vad du verkligen tycker, tänker, känner eller behöver.

Var ärlig

Om du har en inre konflikt är det bättre att vara ärlig och lägga fram alla perspektiven. Osäkerheten kommer ändå att lysa igenom och det är bättre att du berättar som det är, än att den som lyssnar anar ugglor i mossen och låter den egna fantasin skena iväg och hittar på en rimlig förklaring till den upplevda tveksamheten.

Den största delen av kommunikationen sker genom kroppsspråket och tonläget. En del hävdar att orden endast står för tio procent eller mindre av budskapet som sänds. Och som jag beskriver i min bok Kroppen ljuger inte! talar kroppen alltid sanning. Allt som du inte erkänner för dig själv kommunicerar kroppen ut till omgivningen och den behandlar dig sedan därefter. Så om du inte tycker att du når fram till andra eller ofta missuppfattas är det dags att lära känna dig själv bättre så att du kan bli tydligare i din kommunikation genom att sända samma budskap med orden, rösten och kroppen.


Madeleine Åsbrink är författare till fyra böcker och har lång erfarenhet både från näringslivet som affärsutvecklare, produktchef och projektledare och som egen företagare inom personlig utveckling där hon arbetar med att utveckla individer, grupper och företag. Som föreläsare är hon mycket engagerande och en medryckande inspiratör. http://www.businessinspiration.se/  

FÅ ALLA NYHETER DIREKT I DIN MEJL


ARTIKLAR  
Artiklar 2019  
Artiklar 2018  
Artiklar 2017  
Artiklar 2016  
Artiklar 2015  
Artiklar 2014  
Artiklar 2013  
  Artiklar 2012  
Copyright © 1999-2019 Hogia  






Tipsa en vän